Tuesday, January 31, 2012

Kucing Comot Kesejukkan Lagi......






Cerita bermula dgn niat yg murni dan perjln yg ceria sekali... Aku n kawan2 aku merancang utk melawat kwn kami n her new born baby. Utk mudahkan perjlnan i decide stay at my friend house at Sungai Petani, lepas keja trus pi umah dia la kononnyer..but suddenly, last minute plan berubah, aku n kwn aku yg duk S.P tu check in umah kwn aku yg sorg lgi kt BJ, utk mudahkan perjlnan sbb esok xpayah dah depa nak pi ambik kami kat S.P. 

Aku dng bawak beg banyaknyer sbb igtkn nk stay kt umah kwn aku yg kat S.P tu dlm 2ari.. Aku xnk la bwk beg byk2 utk pi umah kwn yg kat BJ tu.. So,beg kerja yg aku bawak ari2 aku tggaikan dlm loker kt tmpt keja ja.. Tap...aku manggakan loker mcm selalu aku buat. Dng riang berjln la aku dgn kwn2 dng plan kami. Baru menapak beberapa langkah, kwn aku mintak air, mmg aku bwk air selalu (puteri Duyung,kekeringan kalau xdak air ,hahah) , tp ari tu, aku simpan sumanya dlm loker aku ckp la kat kwn aku yg aku dah simpan dlm loker, aku kecian lak kat dia..aku nk patah balik ambik botol air tu.. bru aku sedar.. Batch aku sumbat sekali dlm loker n kunci loker tu aku sangkut kat batch. Ah..udah,yg aku igt masa tu, mcm na nk bukak loker bila start naik keja nanti, tp xpalah aku ada spare kunci kat umah (umah sewa aku).

So, kami bertiga go on la dng riang ,suka-sukinya ke umah kwn kami kat BJ. Hahaha..(xigt pa dah lgi ,yg igt, mlm ni ada AJL26).



Suka-suki,poya-poya pun bermula, mlm tu sempat lgi pi jejln kat kompleks BJ, cri hadiah , buah tangan utk baby nanti. Dpt ja cri brg ,trus blik umah, sbb AJL dah start, kalut ja melangkah blik..Introduction AJL mmg dh terlps,tp xpa..lagu yg xbest ja mula2 tu. Yang aku nk tgok "Beribu Sesalan" jer.. AFUNDI "Beribu Sesalan".

Mmg aku tengok AJL tu, tp, selang-seli dgn tolong kwn2 aku dgn masalah FB depa, mcm aku nie pakar IT lak, aku tolong gak, buat FB brulah, upload gambarlah,  add friendlah, bukan sorg , tiga2 org aku watkn. Adeh.. kontrasi aku utk AJL beralih arah merata, mcm nak aja pasang lagi sepasang mata n sepasang telinga or belah badan jdi 4.

Sampai pgi,kui 3.30 bru aku tidoq,esok agenda sebenar pun bermula..

Aku org pertama yg bgun, pi mandi awai2, nanti ikut turn, aku mandi lambat, nanti kang mesti depa bising, so utk menyelamatkan diri dri di buli, kena bgun dulu n pi mandi lekas2.. Lepas mandi, kemas suma brg2 aku n on d way tggu semua siap cas enset n notebook apa2 yg patut so enset nie karang nk bergambor senang.
En. Tunang kwn aku yg akan jdi driver.Dah siap, kami pun bertolak dng bangganya, ada sorg lgi kwn yg kena jemput kt Pacific.. Gila x gila tp agak sengal bila kena naik keta berenam, keta yg muat 5 org ja.. nasib baik aku ni kecik n comel ja, fit everything..haha..

Bila semua dah berkumpul,perjlnan ke Tanjung Dawai pun bermula.. Teng..teng..teng.. Sempat bergambor2 lagi kami nie dlm keadaan sempit-semput tu, mcm iklan Milo Fuze. Hahaha..


Walau mcm na pun, kami selamat smpi ke destinasi dgn selamat, walau pun GPRS xdak tunjuk lokasi ke Tanjung Dawai, kami guna ke Pantai Merdeka sbb dekat2 citu gak.. agak menyampah bila kena dgr Cik GPRS tu membebel, laju dia tegur, lambat dia tegur. Owg nk dgr radio la..

X la smpi sesat cri umah dia, tp terbabas ckit, kwn aku yg sorg nie penah pi umah dia kat Tanjung Dawai tu, tp igt2 lupa la sbb sekali ja dia sempat pi pun. Yang si suami kwn aku tu lak tggu kami kat mana entah. Yg kami nie dah sampi dah. Akhirnya, smpi jugak.

Dengan girangnya bertemu si kwn yg dah lama xjumpa, yg dulu suka-suki bersama2 di tmpt keja. Sekarang dia dah berhenti keja, bila jumpa nie byk la Gossip-Gossipan nk di war-warkan..hahaha..Dia nmpk kurus ckit, baby new born dia bernama Zikir Qayyum, sedapnya nama. Anak yg ke-3. Masuk ja umah dia suruh wat mcm umah sendiri, mmg wat umah sendiri la..dah dpt green lightkn.. siap mkn lunch kat situ, sedap lak mak dia masak, smpi bertmbh2 kami semua..haha.. lapar tahap gaban nie, xmalu punya budak..haha. A..kami basuh pinggan tau bila dah sudah makan..baikkan.

Korg mesti agak2 apa yg kaitan dgn Al-kisah "kucing comot dlm kesejukkan" lak? Nampak suma cita hepi-hepi ja.. Aha, jap lagi lah...teng..teng..teng..

Agenda dan matlamat utk travelling ari tu pun terlaksana, next destination, antaq kwn aku yg duk S.P blik umah dia. Dia pun agak xsihat, mlm td dah sok..seh..sok..seh,baju cover aku pun aku kasi kat dia, in case, dia pakai T-shirt aku jugak, memandangkan dia sehelai sepinggan ja blik BJ ari tu (patutkan aku blik umah dia). Mlm td mata dia tiba-tiba bengkak, nasib pgi nie dah ok ckit. So..tggl la 5 budak itam dlm keta..eh..mana itam...haha. lepas drop dia, kami menuju ke Permatang Pauh, melawat seorg leader kami, just nk singgah sekejap,sbb dah dia ajk. Ok..aku ikut ja, sbb aku akan jdi org yg last sekali di antaq pulang. 

Aku tertidoq time nk ke sana, mana x ngantok klu tido lambat tp bgun awai.. Bila bgun ja dri tidoq, semcm dpt alamat dlm mimpi, aku tersedaq sesuatu.. KUNCI! mana KUNCI UMAH aku? bukan ka selalu aku letak dlm beg kerja? n beg keja tu skrg ada dlm loker, N Loker aku terkunci, Kunci Mangga pun dlm Loker, n kunci loker spare cuma ada kat umah!!  Aa..aaa!!  Now....kesnya, Kunci Di Kunci Dlm Tmpt terkunci.. "Kunci dan Terkunci"...Mcm na nie? mcm na nie?!!!...

Kat umah leader, aku col agent umah aku, in case dia boleh tolong or ada kunci spare. Nasib xbaik, depa kata depa dah xsimpan kunci spare, sbb ada kes penyewa tuduh agent umah curi barangan, bila depa xdak kat umah. So, aku kena cri jln lain. Aku nk mesej kat kwn2 aku yg dulu stay sekali, kunci spare masih kat depa, no depa lak xdak dlm enset bru nie.. bateri lak nk abih (kes mencapap x igt) adoihai..

Aku xbgtau kat kwn2 yg still dgn aku masa tu, xnk depa susah ati, n spoil the mood,susahkan depa yg dah
baik hati tumpangkan aku ari tu. Aku masih nk try cri jln lain selain mintak depa tolong or something. Lepas jumpa leader kami,peluk-cium, mcm xjumpa dah..pada hal ari2 keja jumpa muka sama. Makan minum lagi kat situ. Dah2..jom blik En.drive sudah bgi warning.. mari blik..

Ada dua org budak itam. eh,putih utk di hantaq kat Parit Buntar..Tggal la 3 budak putih lgi menuju ke Penang, last trip aku la yg akan di hantaq. On da way to aku susah hati sebenarnya.. Mesej punya mesej, org nie, owg tu, dpt gak no kwn aku tu...Aku bertanya2 lagi kwn aku , klu dia ada spare key, tp dia pun xpasti,dia kat Queensbay time tu, so dia kena blik dulu check kt umah dia kat Relau, adus, koi brapa dia nk blik lak?? Dia outing mesti la lama, sedangkan aku dah on d way blik ke Penang.

Sampai ja Penang, kwn aku drop aku kat flat aku. Bermulalah episod kucing comot dlm kesejukkan. Aku dah la bgi bju cover aku kat kwn aku tu, dia lupa kasi blik, n aku lupa mintak blik.. Emm..grrr.. aku xbiasa pakai bju lengan pendek xpa cover apa2 klu keluar umah. Aku rasa sgt xcomel klu dah gini.. dlm keterpaksaan sebenarnya pkai gitu.. Malu sgt bila ber T-shirt lengan pendek nie. Aku sgt sejuk...Aku cuma boleh berpeluk tubuh ja utk panaskan badan.

Kwn aku n tunang dia blah, tanpa tahu apa2 yg aku xdak kunci rumah. Aku berjln serata kedai bwh flat ,kot2 ada tukang kunci..malang sekali xdak. kalau ada pun jauh dri sini.. Aku dah la bawak byk barang, beg bju, beg notebook, n ole2 dri Tanjung Dawai.. Huss..~~ :( 

Perlu mintak bantuan "Wonder Pet" la mcm nie.. (last time dia jugak tolong kucing comot ini~~ huhu~~) .

Sms dri kwn aku mengatakan dia xdak simpan spare key kt Relau, kunci tu selamat kat kg, dia dah ask her mom at kg, n find out tht key at KG!! OMG..

My last idea, cutter the locker. And tht will take a lot of procedure walaupun itu still my own locker. I call my leader, telling all my problem here. 

Jam dah kul 9mlm lbh kot, aku xpasti dah.. ati aku gundah-gulana..  Mana nak stay mlm nie klu xda kunci umah, mcm na nk masuk umah? Suddenlly, my Wonder Pet dtg membantu, send me to my work place . And he waiting wif me ..BIG thank you to you "WONDER PET". Acon awk x sesejuk mcm ari first time sy naik baby awk nie, so.. mcm tau2 ja aku cepat sejuk, aku xperlukan acon utk hidup mlm2 nie.. Senang nak jaga aku nie, itu pun xdak org berkenan..makan pun xbyak..save duit per.. (kadang-kadang ja mkn byk..leh kira dgn jari dlm setahun..hehe).

Aku sampai ke tempat keja, aku cerita masalah aku, kesulitan aku kt guard tu. Arg.....nk nangis, bila dia ckp xleh, kena ikut prosedur.. aa...xkan kot..emergency nie.. aku col leader aku, n big boss, depa la yg contact semua blik discuss punya discuss..tggu punya ..tggu.. Alhamdullilah la aku ada dua enset, Baby Neo dah tido dah xbgun2, enset nokia nie ja stay ada bateri..Akhirnya.. dpt la promission utk cutter the loker.. Alhamdullilah... berjam gak la tggu.......... Aaa... nk nari2 ja bila dah dpt beg kerja aku tu, semua ada dlm tu. Aku niat, ini last time jdi gini, aku xkan sesekali lagi tggai beg keja dlm loker even aku kena gendong semua barang2 yg byk..(boleh masuk azam tahun 2012 x?). Perasaan gumbira yg amat sgt ..lbh dripada dpt tau yg Lagu "Beribu Sesalan" pujaan ku menang tmpt ke-3 AJL26.

Kena belanja "WONDER PET" daun sederi la mcm nie, sbb dah tolong bwk aku ke sini n waiting aku settle kan masalah aku yg clumsy nie.. Sy mintak maaf byk2 kerna menyusahkan awk yea..worder pet (tp mmg awk suka keluar mlm pun kn) haha.. :P nasib baek Nandos dah tutup, time tu dah kui 11.30 mlm. "Wonder Pet" yg satu nie demand lak nk nandos selalu.. :).. 

Lastly, aku dpt gak bukak pintu umah....

*hope not been "kucing comot" again n again in the future any more*

No comments:

Post a Comment