Saturday, July 24, 2010

Georgetown,Penang, Bandar Warisan Dunia (UNESCO)

Kelmarin, aku keluaq jalan2 cari material utk blog. Macam biasa , aku naik bas. Dan mcm biasa gak la, aku t'paksa tggu bas. Dan dgn ini , dan masa ini jugak la bas sblh sana lalu 2 @ 3 biji, pada hal aku nk naik bas sblh sini. Kenapa ar gitu? time nak guna bas, t'ggu berjam2 xmai2, bila xnak , berduyung2 lak. Aiya.. 

Alamak, ada org gila lak! Naik basikal ulang-alik dkt tmpat bus stop yg aku tggu. Ckap benda sama, ulang2, merapu - meraban apa benda ni? Keturunan cina, entah knapa dia jadi gitu ar? emm.. Lantaklah , aku wat bodo aja..mcm dia xwujud, kang dia tgur lak.

Alhamdulillah, selepas sejam menuggu akhirnya dapat gak bas.

Aku cadang nak b'make-up dlm bas ja , td kat umah xsempat make-up.Tapi, mcm segan lak , org tgok2,xpalah, turun nanti cari toilet. 

Ari sabtu, hope xramai org jln2, tp xjugakkan, dah ramai org cuti sabtu n ahad, bukan goverment ja. Aku xsuka sgt jln, dgn ramai org yg padat sgt, rimas pun ada, walaupun aku tahu, depa bukan kisah pun aku ada situ , aku bukannya artis pun..hehee. :) 


Nak tahu tmpt2 menarik di Penang? Of course korg leh cari di website2 pelancongan. Aku just nak citer serba skit ttg hometown aku ni. Aku bukan tggl kat Pulau , tp of course sebahagian daripada nya.


Dulu, masa sekolah, cikgu aku penah kata, ada 1 perjanjian yg mengatakan, Penang ni akan jadi hak Bristh selagi ada bulan dan bintang. Jadi, kalaulah p'janjian tu di guna pakai, tentulah Penang ni still jadi tanah jajahan Bristish la, sbb sekarang pun masih ada bulan dan bintang kan? 



Sedikit-sebanyak, aku tumpang bangga negeri kelahiranku mendapat gelaran antara bandar warisan duniahehe..sama mcm Melaka. Kalau hang pa mai, sini tahulah, apa yg di pggil bandar warisan dunia tu. 


Antara sbbnya, bandar georgetown masih mengekalkan bangunan2 lama, pusing round area bandar dia aja, dng senang dpt tgok bangunan2 yg ada kesan sejarah dgn struktur bangunannya. Kalau mai Penang, kenalah naik feri, baru best. Feri dia open air, xsama mcm feri pi langkawi tu. Udah sekejap aja naiknya, dlm 10-15 minit ja dah sampai seberang. Dulu, time aku praktikal industri kat Penang Port, ari2 aku naik feri free. Coz Penang POrt la yg uruskan ttg feri ni.Kira Jeti feri ni pun under mereka gak selain dripada pelabuhan Penang Port.




Aku yg dah biaa naik feri ni dah xheran. Tapi, bagi yg blom penah naik ,depa jadi perak(hairan,xbiasa) skit, mesti nak tgkap gmbr sbgi kenangan, rugi klu xtgkp gmbr dlm feri, sbgi bukti dah besa(biasa) pi Penang kononnya.Terutama para pelancong luar negara (mat saleh) , dan x terkecuali pelancong dlm negara( org kita). Sapa2 yg xpenang mai lagi Penang , mai la , best ooo (promote tmpt sendiri). Jng la di hiraukan ttg politik environmentnya, 




Kalau nak naik jambatan pun boleh, rapid Penang ada services bas yg naik jambatan punya, dari butterworth ke seberang. Jambatan ni jambatan yg t'pjng di Asia Tenggara, xsilap aku la. Tapi, xleh la berhenti kat tgh2 jambatan semata2 nak tgkp gmbr atas jambatan tu. Kecuali nanti ada jambatan kedua dah siap. Jambatan kedua ni lain skit , ada tmpt perhentian khusus utk berhenti di kedua belah side, di tgh2 jambatan tu. Leh la nk siggah ambik angin 2 tgkp gmbr kenangan. Tapi, entah la bila nak siap. Pembinaannya pun dapat ttgan dari pihak aktivis alam sekitar, ada takut lalu lintas di bahagian pulau bertambah sesak dari sekarang dng kemasukkan kenderaan dari dua jambatan.Ada gak kata , Penang government xmau wat jambatan kedua tp di gantikan dng kereta api bawah tanah @ bawah laut. KIV kot lg sbb costnya tggi sgt.










1 comment:

  1. hohoho~ pernah beberapa kali je pergi ke penang. banyak betul kenangan kat situ.

    ReplyDelete